Vánoce přinášejí pohodu a klid, ale také kila navíc

Teď už zbývá jen usednout k pohádkám a odpočívat, těšit se z přítomnosti blízkých. A také konečně v klidu vychutnávat všechny ty dobrůtky, které jsme si na Vánoce připravili…

Jenže ouha, hned po svátcích přichází obvykle kruté rozčarování. Varováním mělo být už permanentně plné břicho od Štědrého dne po Silvestr, podivně loudavá chůze při nedělní procházce, špatná nálada z přejedení, touha jen ležet a spát, kterou nám navnadily všechny ty řízky, saláty, chlebíčky, uzeniny, vánočky a další běžné vánoční pochutiny.

A co teprve, když jsme neprozřetelně stoupli na váhu a spočítali ona sváteční kila navíc. Ajaj, ta do jara neshodíme! Je zvláštní, že my všichni, kterých se popsaný scénář bytostně týká (výjimky opravdu existují), víme, jak dopadneme. Přesto, rok co rok zažíváme stejný scénář.

Zběsilou dietu si vyhoďte z hlavy

Jak tedy s těmi kily navíc zatočit? Odborníci radí – hlavně nezačít se zběsilou dietou a hurá do nejbližší posilovny. Pěkně pomaloučku, polehoučku, chcete-li uspět.

Lidé, kteří chtějí držet dietu, často dělají chybu, že se snaží jíst jednou, dvakrát denně. Jenže tělo na to reaguje tak, že zapne šetřící gen, sníží metabolismus a začne rychleji spalovat svalovinu místo tuků, shodují se terapeuti. Podle nich přirozeným zájmem těla totiž není spalovat tuky, protože ty jsou energetickou zásobárnou a tělo si je schovává na dobu, kdy „bude zle“.

Jestliže tedy chceme zhubnout, musíme dát tělu signál, že šetřit tuky na zlé časy je zbytečné. Princip spočívá v tom, že jíme každé, řekněme tři hodiny, aby porcí bylo během dne alespoň pět. Zrychlíme tím metabolismus. A hlavně, nejsme hladoví. A to je signál tělu, že může spalovat tuky.

Ovšem pozor. Aby si to někdo nevysvětlil tak, že si dá během dne vepřo, knedlo, zelo, pak se zají svíčkovou a jako bonus zhltne řízek. Za den můžeme sníst maximálně 4000 až 5000 kilojoulů (kJ). Jinak se nám zhubnout nepodaří.

Takže, co dělat?

Pokud se rozhodneme pro postup bez pomoci odborníka, musíme dodržet alespoň těchto pět základních pravidel:

Pravidlo první

Počítat si kJ, vážit si porce a psát si, co sníme. Důvodem, proč se nám často nedaří zhubnout, je nevyvážený příjem a výdej energie. Prostě přijímáme víc, než vydáme.

Pravidlo druhé

Mít v jídelníčku dostatek bílkovin. Aby nám tělo dobře fungovalo - abychom spalovali skutečně jen tuky a ne svalovinu, nebyli unavení a vyčerpaní - měli bychom sníst přibližně 1g bílkovin na 1 kg hmotnosti, shodují se odborníci. Průměrně tedy nějakých 70-80 g bílkovin na den, což je relativně obtížné, proto například 100 g masa není 100g bílkovin, ale pouze asi 25 g. Pozor: 100 g tvarohu má v sobě asi jen 18 g bílkovin.

Pravidlo třetí

Nezapomínat pít. V průměru 2,5 až 3 litry tekutin za den. Jakmile má tělo nedostatek tekutin, buňky dostávají signál, že jsou ve stresu. To vyvolá reakci k vyššímu ukládání tuků a pomalejšímu spalování. Vhodnými nápoji je voda, lehké minerálky a ovocné čaje. V žádném případě přeslazená kokakola ani oblíbené energetické nápoje.

Pravidlo čtvrté

Omezit příjem tuků. Zbavit se návyků, jako je mazání másla pod sýr či pod salám, snažit se kupovat výrobky s nižším obsahem tuků.

Pravidlo páté

To nás vrací na začátek – jíst menší porce, ale častokrát. Je důležité jíst pomalu, s rozvahou žvýkat, ukusovat malá sousta. Jíst naposledy tak tři hodiny před ulehnutím k spánku.

Vstříc v boji s nesprávným životním stylem a nadváhou vychází svým klientům ZP 211 svým programem „Změním se“. Pod vedením specialisty na zdravou výživu Petrem Havlíčkem se zde účastníci programu naučí více a zdravěji hýbat a vyváženě a zdravě jíst. Sledujte průběžně stránky Zdraví jako vášeň na www.zjv.cz  a dozvíte se, kdy se uskuteční konkurz pro rok 2017.