Úvodní strana

Přihláška
Pojištěnce

Zobrazit obsah sekce

Lehkovážnost při opalování se nemusí vyplatit

Lehkovážnost při opalování se nemusí vyplatit
21. 8. 2018

Léto je v plném proudu a letos nám dává pěkně zabrat. Slunce pálí, vzduch žhne… O tom, že v horku musíme více pít, doplňovat minerály a raději vynechat alkohol se v médiích píše snad každý den.

My bychom dnes rádi připomněli základní pravidla opalování, protože následky lehkovážnosti by mohly být velmi nepříjemné. UVB záření hraje nejvýznamnější roli při vzniku zhoubného nádoru kůže - maligního melanomu. Lidé, kteří se během svého života už několikrát na slunci spálili, mají daleko větší pravděpodobnost rozvoje tohoto typu nádoru. Dermatologové varují, že už jedno až dvě spálení na slunci zvyšuje riziko vzniku melanomu u žen 1,5x a u mužů 2,8x. Kvůli tomu se např. mezi ženami ve věku 30 až 34 let rakovina kůže stává druhým nejčastějším typem hned za karcinomem prsu.

Obzvlášť teď v létě se může na kůži vlivem slunění objevit řada nových znamének. Přitom zhruba 30 až 50 % melanomů vzniká právě na podkladě pigmentového znaménka.

Mazat a mazat

Teď v létě je opravdu důležitá každodenní ochrana a péče o kůži. Mezi 11. a 15. hodinou bychom se ideálně měli přímému slunečnímu záření úplně vyhýbat a v průběhu dne co nejvíce vyhledávat stín. Je třeba chránit se vhodným oblečením, pokrývkou hlavy a slunečními brýlemi.

Při pobytu venku a samozřejmě při cíleném opalování by samozřejmostí měly být ochranné přípravky s vysokým UV faktorem. Ty se mají na kůži nanášet vždy minimálně 20 minut před pobytem na slunci a jejich aplikace by se měla v průběhu dne pravidelně opakovat. Nestačí se tedy namazat dopoledne a mít za to, že jsem chráněn celý den.

Je třeba se namazat ve chvíli, kdy jdeme do vody, ale i po koupání. Opalovací přípravky je nutné používat i v případě, že léto trávíme na horách. Děti do jednoho roku by se slunečnímu záření neměly vůbec vystavovat.

Nezapomínat na pitný režim

Jen připomeneme, že v létě při vysokých teplotách je třeba myslet na pravidelné doplňování tekutin. Ideální je čistá voda doplněná například citrónem, mátou, okurkou či jiným ovocem. Občas je vhodné čistou vodu doplnit minerálkou.

Nedostatek tekutin - dehydratace má jednak vliv na stav naší kůže, ale zásadnější je, že v těch nejhorších scénářích může vést až ke kolapsu. Mírná dehydratace se projevuje bolestmi hlavy, únavou a malátností, poklesem fyzické i duševní výkonnosti a koncentrace.

Vodu je dobré popíjet v průběhu celého dne, ne až ve chvíli, kdy pocítíme žízeň. Ta už je totiž projevem dvouprocentní dehydratace. Při 5% dehydrataci hrozí přehřátí, oběhové selhání a šok.

Na konci léta zajít na vyšetření

Na konci léta doporučujeme zajít k dermatologovi na vyšetření kůže, tedy mateřských znamének či výrůstků na kůži. Vyšetření je zcela bezbolestné, nijak pacienta nezatíží, trvá jen několik minut, a přesto může zachránit život.

Zaplatit si ho sice musíte z vlastní kapsy, ale vyjde jen na několik stokorun a navíc, velkou část vám na něj přispěje zdravotní pojišťovna z fondu prevence. „Příspěvek na prevenci kožních nádorů poskytujeme našim klientům v rámci Programu preventivních onkologických onemocnění. Z něj mohou na vyšetření kůže čerpat jednou ročně až 500 korun. Loni jsme na prevenci onkologických onemocnění vydali celkem 2,7 milionu korun a příspěvek využilo téměř 5 500 klientů,“ upřesňuje Hana Kadečková, tisková mluvčí ZP 211.

Formuláře

Registrace nového pojištěnce

Aktuality

Naše pracoviště

Naše pracoviště jsou po celé ČR. Vyberte si to, které je vám nejblíže

Akční nabídky

Bonusy

Připravili jsme pro vás celo řadu výhod a nadstandardních benefitů!

Třeba příspěvek na školku v přírodě!

Využijte možnost převodu příspěvků z rodiče na dítě a získejte tak až 1500 Kč na ozdravný pobyt. A k tomu dalších 500 Kč například na očkování.