Přejít k hlavnímu obsahu
foreigners
  1. Úvod
  2. Plátci
  3. Řešení životních situací
  4. Odstranění tvrdosti při předepsání penále, pokuty nebo vyměření přirážky k pojistnému

Odstranění tvrdosti při předepsání penále, pokuty nebo vyměření přirážky k pojistnému

číslo

uvozovací text

obsah položky

zařazení informace

1.

Identifikační číslo

 

úplná

2.

Kód

 

úplná

3.

Pojmenování (název) životní situace

Odstranění tvrdosti při předepsání penále, pokuty nebo vyměření přirážky k pojistnému

základní

4.

Základní informace k životní situaci

Plátce pojistného nebo jiná oprávněná osoba (např. dědic, opatrovník, zástupce na základě plné moci) může písemně požádat o odstranění tvrdosti, které by se vyskytly při uložení pokuty, vyměření přerážky k pojistnému nebo předepsání penále.

ZP MV ČR může odstraňovat tvrdost u penále předepsaného do výše 30 tis. Kč ke dni doručení žádosti.  U penále přesahujícího 30 tis. Kč, u pokut a u přirážek k pojistnému může odstranit tvrdost Rozhodčí orgán zdravotní pojišťovny.

základní

5.

Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Písemnou žádost je oprávněn podat plátce pojistného, kterému bylo vyměřeno penále, uložena pokuta nebo vyměřena přirážka k pojistnému nebo jiná oprávněná osoba (např. dědic, opatrovník, zástupce na základě plné moci).

základní

6.

Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

O odstranění tvrdosti nelze rozhodnout, jestliže:

  • plátce neuhradil veškeré splatné pojistné do dne vydání rozhodnutí ve věci o prominutí pokuty, přirážky k pojistnému nebo penále,
  • na plátce pojistného byl podán insolvenční návrh,
  • plátce pojistného vstoupil do likvidace.

 

Dále musí plátce splňovat podmínky pro použití podpory de minimis podle nařízení Komise (EU) č. 1408/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis v odvětví zemědělství, nařízení Komise (EU) č. 717/2014 ze dne 27. června 2014 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis v odvětví rybolovu a akvakultury, nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis – ostatní odvětví, Nařízení Komise (EU)č. 360/2012 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis udílenou podnikům poskytujícím služby obecného hospodářského zájmu (Úřední věstník č. L 114/2012).

U ostatních podniků lze podporu de minimis poskytnout za předpokladu, že součet těchto podpor nepřekročil za období daného rozpočtového roku a dvou předchozích let částku 200 000 EUR (pro oblast silniční dopravy 100 000 EUR), v oblasti rybolovu 30 000 EUR a v oblasti zemědělství 15 000 EUR za rozhodné období, tj. příslušný kalendářní rok a dva předchozí kalendářní roky.

Formuláře  „Prohlášení - podpora de minimis“, „Žádost o prominutí penále na zdravotní pojištění“ jsou k dispozici ke stažení na:  https://www.zpmvcr.cz/platci/formulare/   (Žádost o prominutí penále)

základní

7.

Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

Řešení této situace je možné výhradně na základě písemné žádosti plátce pojistného nebo jiné oprávněné osoby, která musí být podána do nabytí právní moci rozhodnutí – platebního výměru, kterým byla uložena pokuta, vyměřena přirážka k pojistnému nebo předepsáno penále. Jestliže se následně objeví nové skutečnosti, které žadatel bez vlastního zavinění nemohl uplatnit do doby nabytí právní moci tohoto platebního výměru, může být žádost podána do tří let od právní moci tohoto rozhodnutí.

Žádost o odstranění tvrdosti a prominutí penále, které bylo předepsáno výkazem nedoplatků, musí být podána ve lhůtě stanovené pro podání námitek, tj. do osmi dnů od doručení výkazu nedoplatků.

Z řádně podepsané žádosti musí být zřejmé, komu je určena, kdo ji podává, co žadatel žádá a z jakých důvodů.

základní

8.

Na které instituci životní situaci řešit

Žádost o odstranění tvrdosti je třeba podat u orgánu, který rozhodnutí vydal, obvykle na příslušném pracovišti ZP MV ČR.

Žádost o odstranění tvrdosti je možné zaslat poštou příslušnému pracovišti ZP MV ČR, který rozhodnutí vydal či předat osobně na podatelně příslušného pracoviště či podat datovou schránkou ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo lze využít elektronickou poštu info@zpmvcr.cz.

základní

9.

Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Problematiku řízení je nutno řešit s referentem, který vydal platební výměr či výkaz nedoplatků. Jedná se vždy o pracovníka ZP MV ČR.

rozšířená

10.

Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou

Kromě písemné žádosti je nutné v případě podnikatelských subjektů vyplnit formulář "Prohlášení - podpora de minimis" ke skutečnostem uvedeným v bodě 6 a doplatit veškeré splatné pojistné. Všechny skutečnosti v žádosti uvedené musí být doloženy. V případě osobního jednání je nutné mít platný občanský průkaz (či jiný doklad totožnosti), příp. doklad opravňující k jednání v předmětné věci.

základní

11.

Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Od podnikatelských subjektů je nezbytné vyplnit formulář "Prohlášení - podpora de minimis" a tento zaslat spolu se žádostí na příslušné pracoviště ZP MV ČR, popřípadě doručte ZP MV ČR osobně.

Formuláře „Prohlášení - podpora de minimis“, „Žádost o prominutí penále na zdravotní pojištění“ jsou k dispozici ke stažení na:  https://www.zpmvcr.cz/platci/formulare/   (Žádost o prominutí penále)

základní

12.

Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Poplatky nejsou stanoveny.

základní

13.

Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Žádost je nezbytné podat ve lhůtě uvedené v bodě 7. Na řízení o odstranění tvrdosti se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Lhůty pro vyřízení nejsou právními předpisy stanoveny.

V případě, že není vada podání, nebo jiné nedostatky ze strany žadatele, rozhoduje ZP MV ČR zpravidla do 30 dnů od doručení žádosti o odstranění tvrdosti.

základní

14.

Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Žádost o odstranění tvrdosti může podat také zástupce plátce pojistného (dědic, zákonný zástupce, opatrovník nebo zmocněnec na základě plné moci).

základní

15.

Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Prokázání skutečností, kterými je odůvodněna podaná žádost o prominutí  (např. zprávy o kontrole placení pojistného jinou zdravotní pojišťovnou, pokud odváděl pojistné jiné zdravotní pojišťovně; doložení tíživé osobní situace - rozhodnutí o sociálních dávkách, výši invalidního důchodu, atd.).

základní

16.

Elektronická služba, kterou lze využít

Datovou schránkou ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo lze využít elektronickou poštu info@zpmvcr.cz.

základní

17.

Podle kterého právního předpisu se postupuje

Postupuje se podle ustanovení § 53a zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů.

rozšířená

18.

Jaké jsou související předpisy

Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění.

Na výkazy nedoplatků se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.

Co se týče základních zásad řízení, použije se zákon č. 500/2004 Sb., správní řád.

Nařízení Komise (EU) č. 1408/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis v odvětví zemědělství, Nařízení Komise (EU) č. 717/2014 ze dne 27. června 2014 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis v odvětví rybolovu a akvakultury, Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis - ostatní odvětví, a řízení Komise (EU) č. 360/2012 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis udílenou podnikům poskytujícím služby obecného hospodářského zájmu (Úřední věstník č. L 114/2012).

úplná

19.

Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti vydanému rozhodnutí o odstranění tvrdosti zákona nejsou přípustné opravné prostředky. Rozhodnutí o odstranění tvrdosti je rozhodnutím konečným.

rozšířená

20.

Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

V souvislosti s vydáním rozhodnutí o odstranění tvrdosti nejsou sankce stanoveny.

V případě opožděného podání žádosti, nebo jestliže plátce neuhradí splatné pojistné či pokud podnikatelský subjekt nepředloží vyplněný formulář "Prohlášení - podpora de minimis", nebude o jeho žádosti rozhodováno a žádost bude odložena.

rozšířená

21.

Nejčastější dotazy

Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz

úplná

22.

Další informace

Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz

úplná

23.

Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Informace lze získat na pracovištích ZP MV ČR, na infolince 844 211 211.

http://portal.gov.cz

www.mzcr.cz

www.compet.cz

http://eur-lex.europa.eu/JOIndex.do?ihmlang=cs

http://eagri.cz/

Další informace lze získat z internetových stránek jednotlivých zdravotních pojišťoven. V případě dotazů k podpoře de minimis doporučujeme kontaktovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

rozšířená

24.

Související životní situace a návody, jak je řešit

Vyměření dlužného pojistného a penále platebním výměrem, Předepisování dlužného pojistného na veřejné zdravotní pojištění a penále výkazem nedoplatků, Přirážka k pojistnému na veřejné zdravotní pojištění zaměstnavateli, Pokuta za nesplnění nebo porušení povinnosti plátce, Pravděpodobná výše pojistného.

rozšířená

25.

Za správnost návodu odpovídá útvar

Úsek ekonomicko-provozní ZP MV ČR

úplná

26.

Kontaktní osoba - odpovědný správce popsaného řešení životní situace

Mgr. Tomáš Červinka, MHA

úplná

27.

Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1.10.2022

úplná

28.

Popis byl naposledy aktualizován

1.10.2022

základní

29.

Datum konce platnosti popisu

Konec platnosti není stanoven.

základní

30.

Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace

Nestanoveny.

úplná

Aktuality

Aby vám neutekla žádná naše akce nebo nabídka,
sledujte nás na Facebooku nebo Instagramu

Dále z 211