Přejít k hlavnímu obsahu
foreigners
  1. Úvod
  2. Plátci
  3. Řešení životních situací
  4. Snížení záloh na pojisté OSVČ

Snížení záloh na pojisté OSVČ

číslo uvozovací text obsah položky zařazení informace
1. Identifikační číslo   úplná
2. Kód   úplná
3. Pojmenování (název) životní situace Snížení záloh na pojistné OSVČ základní
4. Základní informace k životní situaci Osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) může požádat na základě § 8 odst. 4 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů o snížení zálohy na pojistné. základní
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) Pojištěnec OSVČ na základě písemné žádosti. základní
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace OSVČ písemně požádá o snížení záloh na pojistné podle § 8 odst. 4 zákona č. 592/1992 Sb., pokud je její příjem ze samostatné výdělečné činnosti po odpočtu výdajů vynaložených na dosažení, zajištění a udržení příjmu, který připadá v průměru na 1 kalendářní měsíc v období od 1. ledna kalendářního roku do konce kalendářního měsíce předcházejícího podání žádosti, nejméně však v období 3 po sobě jdoucích kalendářních měsíců, nejméně o jednu třetinu nižší než příjem připadající v průměru na 1 kalendářní měsíc v předcházejícím roce, v němž alespoň po část měsíce byla vykonávána samostatná výdělečná činnost. Snížení lze provést na dobu nejdéle do konce kalendářního měsíce, který předchází kalendářnímu měsíci, v němž byl nebo měl být podán přehled o příjmech a výdajích OSVČ. základní
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace Písemnou žádostí pojištěnce s odůvodněním snížení záloh. základní
8. Na které instituci životní situaci řešit U příslušného pracoviště ZP MV ČR. základní
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit Žádost o snížení zálohy na pojistné lze podat písemně na adresu P.O.BOX 95, 772 00 Olomouc 2 nebo osobně na příslušném pracovišti ZP MV ČR. rozšířená
10. Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou Průkaz totožnosti, průkaz pojištěnce, popřípadě doklad opravňující k jednání v předmětné věci, Formulář o snížení zálohy OSVČ, jiné rozhodné skutečnosti potvrzující tvrzení plátce pojistného. základní
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici Formulář o snížení zálohy OSVČ je k dispozici na pracovištích ZP MV ČR nebo na internetových stránkách zdravotní pojišťovny: https://www.zpmvcr.cz/platci/formulare/ základní
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. základní
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení Jsou-li splněny všechny požadované náležitosti, zdravotní pojišťovna vyhoví zpravidla do 30 dnů. Snížení lze provést na dobu nejdéle do konce kalendářního měsíce, který předchází kalendářnímu měsíci, v němž byl nebo měl být podán přehled podle § 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb. základní
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace   základní
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány Prokázání skutečnosti, kterou je žádost o snížení zálohy odůvodněna. základní
16. Elektronická služba, kterou lze využít Datovou schránkou ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo lze využít elektronickou poštu info@zpmvcr.cz. základní
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje Zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů. rozšířená
18. Jaké jsou související předpisy Zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů. Zák. č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. úplná
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují Odvolání – podává se ve lhůtě 15 dnů od doručení rozhodnutí o snížení záloh OSVČ k rozhodčímu orgánu ZP MV ČR prostřednictvím příslušného pracoviště ZP MV ČR, které rozhodnutí vydala. Proces odvolání je stanoven zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. rozšířená
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností V případě nedodržení povinností stanovené zákonem nemusí být žádosti o snížení záloh na pojistné OSVČ ze strany ZP MV ČR vyhověno. rozšířená
21. Nejčastější dotazy Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz úplná
22. Další informace Žádost o snížení zálohy nemůže OSVČ podat v únoru a březnu, protože v těchto měsících není splněna podmínka období, ve kterém se sleduje dosažený příjem po odpočtu výdajů, tzn. období od 1. ledna kalendářního roku do konce kalendářního měsíce předcházejícího podání žádosti, nejméně však období 3 po sobě jdoucích kalendářních měsíců. Snížit není možné zálohy placené ve výši minima, pokud je daná OSVČ povinna minimum dodržet. úplná
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě Informace lze získat na pracovištích ZP MV ČR, na info lince 844 211 211. http://portal.gov.cz; www.mzcr.cz Další informace lze získat z internetových stránek jednotlivých zdravotních pojišťoven. rozšířená
24. Související životní situace a návody, jak je řešit Vrácení přeplatku na pojistném, Pravděpodobná výše pojistného, Vyměření dlužného pojistného a penále platebním výměrem, Předepisování dlužného pojistného na veřejné zdravotní pojištění a penále výkazem nedoplatků. rozšířená
25. Za správnost návodu odpovídá útvar Úsek ekonomicko-provozní ZP MV ČR úplná
26. Kontaktní osoba Mgr. Tomáš Červinka, MHA úplná
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 1.10.2022 úplná
28. Popis byl naposledy aktualizován 1.10.2022 základní
29. Datum konce platnosti popisu Konec platnosti není stanoven. základní
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace Nestanoveny. úplná

Aktuality

Aby vám neutekla žádná naše akce nebo nabídka,
sledujte nás na Facebooku nebo Instagramu

Dále z 211