Přejít k hlavnímu obsahu
foreigners
  1. Úvod
  2. Plátci
  3. Řešení životních situací
  4. Vrácení přeplatku na pojistném

Vrácení přeplatku na pojistném

číslo

uvozovací text

obsah položky

zařazení informace

1.

Identifikační číslo

 

úplná

2.

Kód

 

úplná

3.

Pojmenování (název) životní situace

Vrácení přeplatku na pojistném

základní

4.

Základní informace k životní situaci

Plátce pojistného žádá o vrácení přeplatku podle § 14 zák. č.592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, formou písemné žádosti.

základní

5.

Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Zaměstnavatel a pojištěnec nebo jeho zákonný zástupce.

základní

6.

Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Plátce pojistného nebo jeho zákonný zástupce písemně požádá o vrácení přeplatku a zdravotní pojišťovna dle § 14 zákona č.592/1992 Sb., vrátí tento přeplatek v plné výši jen v případě, že plátce pojistného nemá vůči zdravotní pojišťovně splatný závazek. Je-li takový závazek, použije se přeplatku pojistného k jeho úhradě.

Za žádost o vrácení přeplatku pojistného se považuje vždy podání přehledu podle § 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., vyplývá-li z něho přeplatek pojistného a jestliže plátce pojistného nepožádal o použití přeplatku na úhradu zálohy na pojistné na další období.

Nárok na vrácení přeplatků se promlčuje za 10 let od uplynutí kalendářního roku, v němž vznikl.

základní

7.

Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

Písemnou žádostí adresovanou ZP MV ČR s odůvodněním žádosti k vrácení přeplatku na pojistném.

základní

8.

Na které instituci životní situaci řešit

U příslušného pracoviště ZP MV ČR.

základní

9.

Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Žádost o vrácení přeplatku lze zaslat poštou příslušnému pracovišti ZP MV ČR: na adresu P.O.BOX 95, 772 00 Olomouc 2 nebo předat osobně na podatelnu příslušné pobočky. Elektronickou cestou je možno komunikovat prostřednictvím datové schránky ZP MV ČR č. 9swaix3  nebo přes elektronickou poštu info@zpmvcr.cz.

rozšířená

10.

Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou

Průkaz totožnosti, průkaz pojištěnce, popřípadě doklad opravňující k jednání v předmětné věci, žádost o vrácení přeplatku, doklady dokazující Vaše tvrzení.

základní

11.

Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Formulář "Žádost o vrácení přeplatku na pojistném" je k dispozici ke stažení na: https://www.zpmvcr.cz/platci/formulare  Pokud OSVČ žádá o vrácení přeplatku přehledem ve smyslu § 14 odst. 2 poslední věta zák. č.  592/1992 Sb., je formulářem daný přehled podle § 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb.

základní

12.

Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

základní

13.

Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Jsou-li splněny všechny požadované náležitosti, zdravotní pojišťovna vyhoví zpravidla do jednoho měsíce.

základní

14.

Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci nejsou stanoveni.

základní

15.

Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Žadatel může být vyzván k doplnění svého podání nebo k doložení uváděných skutečností.

základní

16.

Elektronická služba, kterou lze využít

Datovou schránkou ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo lze využít elektronickou poštu info@zpmvcr.cz.

základní

17.

Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zák. č.592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.

rozšířená

18.

Jaké jsou související předpisy

Zák. č.500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

úplná

19.

Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Odvolání – podává se ve lhůtě 15 dnů od doručení rozhodnutí, kterým byla žádost zamítnuta nebo změněna k rozhodčímu orgánu ZP MV ČR prostřednictvím příslušného pracoviště ZP MV ČR, které rozhodnutí vydala. Proces odvolání je stanoven zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

rozšířená

20.

Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Požádá-li plátce pojistného nebo jeho právní nástupce o vrácení přeplatku pojistného a zdravotní pojišťovna vrátila tento přeplatek po uplynutí lhůty stanovené pro rozhodnutí o přeplatku pojistného, je zdravotní pojišťovna povinna zaplatit penále.

rozšířená

21.

Nejčastější dotazy

Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz

úplná

22.

Další informace

Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz

úplná

23.

Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Informace lze získat na pracovištích ZP MV ČR, na infolince 844 211 211.

http://portal.gov.cz

www.mzcr.cz

Z internetových stránek jednotlivých zdravotních pojišťoven.

rozšířená

24.

Související životní situace a návody, jak je řešit

 

rozšířená

25.

Za správnost návodu odpovídá útvar

Úsek ekonomicko-provozní ZP MV ČR

úplná

26.

Kontaktní osoba

Mgr. Tomáš Červinka, MHA

úplná

27.

Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1.10.2022

úplná

28.

Popis byl naposledy aktualizován

1.10.2022

základní

29.

Datum konce platnosti popisu

Konec platnosti není stanoven.

základní

30.

Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace

Nestanoveny.

úplná

Aktuality

Aby vám neutekla žádná naše akce nebo nabídka,
sledujte nás na Facebooku nebo Instagramu

Dále z 211