Úvodní strana

Přihláška
Pojištěnce

Zobrazit obsah sekce

Nouzový stav se podepsal na psychice Čechů. Karanténu snášeli hůře mladí lidé

Nouzový stav se podepsal na psychice Čechů. Karanténu snášeli hůře mladí lidé
5. 6. 2020

Několik měsíců trvající nouzový stav a s ním spojená omezení zavřela lidi na čas do jejich domovů, omezila na minimum sociální kontakty a zásadně pozměnila dosavadní životní rytmus. Zjistit, jak se tato mimořádná situace podepsala na psychice Čechů, bylo jedním z cílů reprezentativního průzkumu, který si zadala Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (ZP MV ČR) u agentury IPSOS*. A výsledek? Karanténu snášely psychicky hůře především mladší ročníky.

Jako celkově náročnější, a to jak po psychické, tak po fyzické stránce, zhodnotila období koronavirové pandemie více než polovina Čechů (60,7 %). Psychicky hůře jej snášely především mladší ročníky. Nejvíce lidé ve věku 27–35 let (18,3 %) a mladí od 18 do 26 let (19 %). Po nich následovala věková skupina od 54 do 65 let (16,1 %).

Stres tlumí imunitu

„Není pochyb o tom, že špatný psychický stav může časem vyústit ve zdravotní obtíže. V průzkumu nás proto, kromě jiných faktorů, jež mají rovněž vliv na zdraví, zajímala i psychika lidí různého věku v mimořádných podmínkách, jakými nouzový stav bezesporu byl,“ vysvětluje Hana Kadečková, tisková mluvčí ZP MV ČR.

Možný negativní účinek dlouhodobého stresu na zdraví potvrzuje i psycholog Martin Pospíchal, jenž se věnuje vlivům psychiky na imunitní systém a zdraví: „Trvalé napětí a stres vyvolávají v těle určitou nerovnováhu. Pokud tento stav trvá delší dobu, začíná si vybírat svou daň a tělu škodí. Výzkumy navíc ukazují, že dlouhodobý stres může tlumit i imunitní systém. Organismus je pak mnohem náchylnější k infekcím a může se hůře bránit i případným virům.“

Jak nepropadnout depresi

Je tedy velmi důležité i ve ztížených podmínkách dbát nejen na fyzické, ale i na psychické zdraví. Například sportování a pohyb pomáhají udržet tělo v lepší kondici a patří k jedněm z klíčových „ventilů“ pro uvolnění stresu. „Organismu prospěje i půlhodina pohybu pětkrát týdně, což je zvladatelné prakticky pro každého. Pokud se navíc podaří hýbat v přírodě, můžeme pro naše zdraví získat ještě více. Kromě pohybu bychom neměli zapomínat ani na kvalitní spánek. Pravidelný pohyb a odpočinek pomáhají jak při zvládání stresu, tak i správnému fungování imunitního systému,“ doplňuje psycholog Martin Pospíchal.

I v omezených podmínkách je dobré dodržovat jistý řád a denní rutinu, tedy chodit spát a vstávat ve stejnou dobu a naplánovat si režim dne tak, aby jeho součástí byl i pravidelný pohyb. „Je rovněž vhodné nebát se sdílet a vyjádřit své emoce, udělat si každý den chvilku sám na sebe a umět se radovat i z dostupných maličkostí. Neméně důležitá je i schopnost říci si o pomoc a oporu, pokud se v náročné situaci cítíme osamoceni. Není to slabost, je to rozumná volba “ shrnuje psycholog Martin Pospíchal.

*Online průzkum pro Zdravotní pojišťovnu ministerstva vnitra ČR (ZP MV ČR) realizovala agentura IPSOS Instant Research na vzorku 1649 respondentů z ČR ve věkové kategorii od 18–65 let, a to ve dnech 14. až 16. dubna 2020.

Z naší nabídky pro vás!

Služba LÉKAŘ NA TELEFONU pro naše pojištěnce

Aktuality

Akční nabídky

Bonusy

Program pro těhotné a ženy po porodu

Využijte příspěvek na vitamíny, ultrazvukové vyšetření, laktační poradkyni a mnohé další